Z pewnością warto uczestniczyć w targach, jest to bardzo cenne doświadczenie dla każdego przedsiębiorcy. Bez względu na to, czy bierzemy udział w targach w charakterze wystawcy, czy w charakterze odwiedzającego, targi są doskonałą okazją do poznania rynku, pokazania się, nawiązania kontaktów i co równie ważne miejscem i czasem poszukiwania inspiracji dla dalszego rozwoju firmy. Z badań przeprowadzonych przez CEIR (Center of Exhibition Industry Research) wynika, że targi handlowe to drugi najbardziej efektywny sposób zdobywania klientów (na pierwszym miejscu plasuje się sprzedaż bezpośrednia).
Spróbujmy być bardziej konkretni.
Jakie korzyści przynosi uczestnictwo w targach w charakterze wystawcy:
- Wzmocnienie swojej pozycji na rynku poprzez uczestnictwo w ważnym gospodarczym wydarzeniu, umocnienie rozpoznawalności swojej marki.
- Zdobycie nowych klientów, nawiązanie współpracy i podpisanie kontraktów.
- Możliwość bezpośredniego zaprezentowania swoich towarów lub usług, dzięki czemu inni uczestnicy targów będą mogli się przekonać o ich doskonałej jakości, wzornictwie, zastosowaniu.
- Okazja do otrzymania informacji zwrotnej dotyczącej naszej oferty – czy jest dopasowana do rzeczywistych potrzeb klientów, czy jest konkurencyjna pod względem ceny, warunków sprzedaży czy innych zmiennych w stosunku do oferty konkurencji. Uzyskane podczas rozmów z potencjalnymi klientami i z naszej obserwacji innych wystawców informacje powinny nam służyć pomocą przy dopasowaniu naszych produktów i usług do potrzeb rynku.
- Nawiązanie bezpośrednich kontaktów z ewantualnymi partnerami biznesowymi. W obecnych warunkach dużej konkurencji, możliwość osobistego spotkania i poznania się kontrahentów jest bardzo cenna. Jest to element szczególnie ważny w sytuacji nawiązywania kontaktów z partnerami hiszpańskimi, którzy ze względu na uwarunkowania kulturowe są bardziej skłonni do budowania więzi, poszukiwania zaufania przed nawiązaniem kontaktów gospodarczych.
- Możliwość zdobycia wielu informacji o interesującym nas rynku w krótkim czasie.
- Okazja do zdobycia aktualnych informacji o trendach, nowych rozwiązaniach technologicznych, sposobach obsługi klienta, itp. Informacje te są nieprzecenionym źródłem inspiracji do rozwoju firmy.
- Nawiązanie kontaktów z innymi przedstawicielami interesującej nas branży i możliwość podzielenia się doświadczeniami, sukcesami, sposobami na przezwyciężenie trudności.
- Nawiązanie kontaktów z możliwymi dostawcami, podwykonawcami, reprezentantami, importerami i dystrybutorami.
- Możliwość zaistnienia na zagranicznym rynku, zdobycia nowych klientów na nowym rynku zbytu.
Wiele korzyści przynosi także uczestnictwo w targach w charakterze odwiedzającego:
- Poznanie rynku, oferowanych produktów i usług, cen, warunków zakupu.
- Bezpośredni kontakt z potencjalnymi kontrahentami, który ułatwia nawiązanie współpracy w biznesie.
- Możliwość selekcji odpowiadających nam towarów lub usług, poznania ich cech, jakości, itp.
- Bezpośredni kontakt z dostawcami, którym możemy przedstawić nasze potrzeby, rozstrzygnąć wątpliwości techniczne i technologiczne.
- Poznanie tendencji i nowości na rynku.
- Bezpośrednie spotkanie z naszymi obecnymi kontrahentami.
- Uczestnictwo w wydarzeniach towarzyszących targom, jak seminaria, pokazy, dzięki czemu z pierwszej ręki uzyskujemy informacje o tendencjach i rozwoju naszej branży.
Podsumowując warto przytoczyć kilka liczb, potwierdzających celowość uczestnictwa w targach.
Dla 91% przedsiębiorców, targi handlowe to pierwsze źródło informacji, kluczowe przy podejmowaniu decyzji o zakupie.
85% przedsiębiorców uznaje, że uczestnictwo w targach jest ekonomicznym sposobem pozyskiwania kontrahentów, ze względu na to, iż dostawcy usługi i towarów dostępni są w tym samym czasie w jednym miejscu.
80% przedsiębiorców uważa, że targi stanowią unikalną możliwość wymiany informacji o nowych tendencjach z przedstawicielami swojej branży.
Dane statystyczne na podstawie badań przytoczonych przez AFE (Asociación de Ferias Españolas – Stowarzyszenie Targów Hiszpańskich) na stronie internetowej: www.afe.es