Region Autonomiczny Madryt

Madryt, stolica Hiszpanii
fot:
pixabay, Iliernavarro

Madryt - centrum Hiszpanii

Madryt, jak inne stolice państw, przyciąga. Jest miastem otwartym, w którym łatwo jest się zaaklimatyzować i niemal poczuć madrytczykiem (po hiszpańsku: madrileño).  Sprzyja temu fakt, że większość mieszkańców to przybysze z innych części Hiszpanii i z innych krajów. Mieszkańcy Madrytu (pochodzący z Hiszpanii) uważają się za Hiszpanów. Tutaj, w przeciwieństwie do wielu innych regionów hiszpańskich, nie ma separatyzmu, poczucia przynależności do wspólnoty regionalnej. 

Podstawowe informacje o regionie

Podstawowe informacje Region Autonomiczny Madryt

Madryt to jeden z najmniejszych powierzchniowo regionów autonomicznych. Jego stolicą jest miasto Madryt, które jest jednocześnie stolicą Królestwa Hiszpanii.

Region Autonomiczny Madrytu obejmuje zaledwie 8 021,8 km 2 (dla porównania Andaluzja: 87 600 km 2 ). Liczba ludności sięga niemal 6,5 mln, z czego prawie połowa mieszka w samym Madrycie. 12,2% mieszkańców Madrytu to osoby pochodzące z innych krajów.

Średni dochód w gospodarstwie domowym wynosi 31 370 euro (podczas gdy największy w Hiszpanii, w Kraju Basków, wynosi 34 54 euro).  Bezrobocie sięga 14,23 %. 

O zróżnicowaniach regionalnych w Hiszpanii można przeczytać w artykule: http://www.bizneswhiszpanii.pl/o-hiszpanii-news/zroznicowanie-regionalne-w-hiszpanii.

Znaczenie turystyki 

Region Autonomiczny Madryt zajmuje 2 miejsce w rankingu konkurencyjności poszczególnych Regionów Autonomicznych w zakresie turystyki. 

Madryt jako miasto także zajmuje drugie miejsce wśród najbardziej popularnych hiszpańskich miast odwiedzanych przez turystów (tuż za Barceloną).

Zdecydowanie przewyższa wszystkie miasta, także Barcelonę, pod względem wskaźników związanych z atrakcyjnością dla turystyki biznesowej (która jest pochodną dynamiki rozwoju gospodarczego, ilości targów, spotkań biznesowych i kongresów a także jakości oferty hotelowej i restauracyjnej na potrzeby wydarzeń biznesowych). Ceniona jest także  dostępność komunikacyjna - Madryt jest zdecydowanie najlepiej skomunikowanym miastem w Hiszpanii, zarówno jeżeli chodzi o  transport lotniczy, jak też kolejowy i drogowy. Lotnisko w Madrycie obsługuje aż 166 połączeń bezpośrednich, a do 26 miast dociera z Madrytu szybka kolej AVE. W Madrycie dla turystów przygotowanych jest ponad 81 tys. miejsc hotelowych.

Wysoko oceniana jest różnorodność oferty turystycznej Madrytu, popularność muzeów, turystyki językowej, gastronomicznej i handlowej. W Madrycie działa 88 muzeów, 232 sale kinowe, 53 teatry. Madryt szczyci się 13 restauracjami, które działają od ponad 100 lat (w tym Casa Botín, uważana za najstarszą restaurację świata, działająca od 1725 roku) i 14 restauracjami posiadającymi gwiazdki Michelin.

Madryt dla biznesu – Mocne strony Madrytu

Madryt jest chętnie wybierany jako miejsce prowadzenia biznesu przez inwestorów zagranicznych. Jest to miejsce o dynamicznym rozwoju i dużym dochodzie na mieszkańca. Umiejscowienie przedsiębiorstwa w Madrycie, dzięki dużej ilości potencjalnych klientów na miejscu oraz doskonałym połączeniom komunikacyjnym, gwarantuje duży rynek zbytu. Pod względem przedsiębiorczości Madryt nie ma w Hiszpanii konkurencji: ponad 21 % wszystkich nowych firm utworzonych w 2015 roku w Hiszpanii ma siedzibę w Madrycie (to więcej niż w Barcelonie, Walencji, Sewilli i Saragossie razem). Zaletą Madrytu jest także dostępność wysoko wykwalifikowanej kadry, a także duże nakłady na badania i rozwój. Z tego względu Madryt jest siedzibą jednego z największych klastrów przemysłu lotniczego w Europie, jest ważnym centrum przemysłu biomedycznego i farmaceutycznego oraz firm telekomunikacyjnych. Region Madrytu zajmuje drugie miejsce wśród regionów Unii Europejskiej pod względem osób zatrudnionych w branżach zaawansowanych technologii (220 000 pracowników).

Sektory gospodarki Madryt
Na podstawie:
1. www.investinmadrid.com

2. Monitur, Abril 2016, Monitor de competitividad turistica relativa de las Comunidades Autónomas Españolas

3. Urbantur 2016, Monitor de competitividad turistica de los destinos urbanos españoles

4. Madrid o el españolismo de serie, España vista desde Madrid, El Mundo 23/08/2017

O autorze

Absolwentka Stosunków Międzynarodowych na Uniwersytecie Warszawskim, Krajowej Szkoły Administracji Publicznej i Podyplomowych Studiów Prawa Europejskiego na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Ma wieloletnie doświadczenie w pracy związanej z rozwojem regionalnym i funduszami Unii Europejskiej. Od 10 lat mieszka w Hiszpanii.