Twórca Zary - droga do sukcesu

Siedziba INDITEX
fot:
www.inditex.com

Amancio Ortega Gaona - twórca imperium INDITEX, w skład którego wchodzi najbardziej znana marka tej grupy ZARA, uznany został przez Forbesa za czwartego najbogatszego człowieka świata w 2017 roku, którego fortuna osobista osiągnęła niemal 71,5 mld USD.

Wynik ten zaskakuje co najmniej z dwóch powodów - po pierwsze Amancio Ortega pochodzi z ubogiej rodziny i cały swój majątek zawdzięcza swojej własnej pracy i zbudowanemu przez siebie gigantowi w dziedzinie produkcji i sprzedaży odzieży. Po drugie, bardzo długo, aż do roku 1999 Amancio Ortega był praktycznie anonimowy. Mimo iż prowadzona przez niego firmy były na pierwszych stronach gazet, nie było nigdzie zdjęć Ortegi, nikt nie wiedział, kim właściwie jest właściciel ZARY.

Początki biznesu Amancio Ortegi Gaona 

Amancio Ortega urodził się w 1936 roku w małej miejscowości Busdongo de Arbás, w prowincji León, w północno-zachodniej Hiszpanii. Jednak ze względu na pracę ojca, który był zatrudniony przy budowie i utrzymaniu linii kolejowych, przenoszą się z rodziną do A Coruña, stolicy hiszpańskiego regionu Galicji. W wieku 14 lat Amancio rozpoczął pracę w sklepie szyjącym koszule na miarę - Gala. Amancio na początku zajmował się roznoszeniem zamówionych koszul do klientów. Dobrze sobie radził w kontaktach z klientami i wkrótce został skierowany na stanowisko sprzedawcy. Był cenionym pracownikiem Gali, ale po 3 latach zmienił pracodawcę i rozpoczął pracę w firmie prowadzącej sklepy odzieżą La Maja, w której pracował jego brat - Antonio i siostra Pepita. Amancio początkowo pracował jako sprzedawca, razem ze swoją przyszłą żoną Rosalią, a następnie został kierownikiem nowo powstającego sklepu sieci La Maja. Tam narodziła się idea rozpoczęcia rodzinnego biznesu. Powstała GOA - firma produkująca odzież. W pierwszych latach firma szyła beciki dla dzieci, a potem podomki dla pań (element garderoby bardzo istotny dla Hiszpanek, do tej pory w mniejszych miastach, ale nie tylko, jest ulubionym "strojem domowym" w chwilach relaksu po pracy). Podomki szyły początkowo jedynie Rosalia i Primitiva - żona Antonio, a Amancio i Antonio zajmowali się zdobywaniem materiałów i dostarczaniem gotowych produktów do sklepów. Dzięki dobrym relacjom z wcześniejszymi pracodawcami, duża część produkcji początkowo sprzedawana była w sklepach La Maja.  

Jaki Amancio miał pomysł na podomki? Taki sam, który przyświeca projektantom Zary także dzisiaj - umożliwić wszystkim kobietom ubieranie się w stylowe, modne fasony ubrań, po rozsądnych cenach. Amancio jako sprzedawca widział, że bardzo wiele kobiet jest zainteresowanych stylowym ubiorem, ale nieliczne mogą sobie na to pozwolić. Jego misją stało się więc spopularyzowanie, upowszechnienie mody.

Rozwój firmy - od GOA do ZARY

Pierwszym rozpoznawalnym produktem GOA są podomki - "modne" podomki. Ortega skupiał się na kroju, jego podomki były eleganckie, w przeciwieństwie do popularnych na rynku prostych podomek, które można było określić jako worki z rękawami. Ortega szył takie podomki, jakich chciały klientki, a znał ich gusty dzięki pracy jako sprzedawca. 

Amancio ze swojego doświadczenia wiedział również, że główne zyski otrzymuje się nie z produkcji, ale ze sprzedaży. Dążył więc do otwarcia swojego własnego sklepu. 

W 1975 roku Amancio Ortega otwiera pierwszy sklep ZARA, w A Coruna, 200 metrów od sklepu z koszulami Gala, gdzie rozpoczął swoją pierwszą pracę.Sklep pierwotnie miał się nazywać ZORBA, ale nazwa ta była już zajęta przez inną firmę, więc Ortega zdecydował się na nazwę ZARA. W sklepie sprzedawana była odzież damska, męska i dziecięca. W niskich cenach, ale także niskiej jakości. Zawsze jednak według najnowszej mody.

Po pięciu miesiącach otwarty zostaje drugi sklep ZARA - w samym centrum A Coruna. Następne sklepy otwierane są stopniowo we wszystkich miastach Hiszpanii, w 1988 roku rozpoczyna się ekspansja międzynarodowa, od otwarcia pierwszego sklepu poza granicami Hiszpanii, w Porto, w Portugalii, a w 1989 roku w Nowym Jorku. Można więc zauważyć, że rozwój sieci sklepów następuje bardzo naturalnie. Najpierw w rodzinnym mieście, następnie w prowincji, potem w Hiszpanii i dopiero potem  stopniowo na całym świecie. Dzisiaj imperium Ortegi to już niemal 7300 sklepów w 93 państwach. Zobacz: http://www.bizneswhiszpanii.pl/rozwoj-firmy-news/hiszpanskie-imperium-mody-inditex

Od samego początku Ortega przywiązuje dużą wagę do wystawy, uważa ją za wizytówkę sklepu. Do tej pory, cechą charakterystyczną ZARY jest brak reklam tradycyjnych i skupienie się na tworzeniu wizerunku marki poprzez same sklepy.

Jak żyje i pracuje Amancio Ortega

O tym jak żyje Amancio Ortega w sferze prywatnej, niewiele wiadomo. A kilka lat temu nie było wiadomo nic. Amancio bardzo strzegł swojej prywatności. Nie szukał rozgłosu, wręcz odmawiał udzielania wywiadów, nawet wtedy gdy jego imperium miało już bardzo wysoką pozycje na światowym rynku. Dopiero w 1999 roku opublikowane zostaje jego zdjęcie, w 2003 roku w The Times ukazuje się pierwszy wywiad z Amancio Ortega, według INDITEX, opubikowany bez zgody bohatera. 

Ortega żyje prosto, bez ekstrawagancji na które mógłby pozwolić posiadany przez niego majątek. Nie obnosi się z bogactwem. Według przyjaciół zawsze dużo pracował i żył zwyczajnie. 

Łatwiej jest odpowiedzieć na pytanie jak pracuje. Przede wszystkim pracuje dużo. Do niedawna, do przejścia na emeryturę w  2011 roku, codziennie o 8 rano wychodził z domu. Po porannym rozruchu na basenie i szybkim śniadaniu z przyjaciółmi w Klubie Finansowym w A Coruña, już około 9 pojawiał się w firmie. Zwyczajowo nie pracował w "pokoju prezesa", ale w sali z projektantami. Chciał być blisko tego, czym zajmuje się jego firma - procesu projektowania, wyboru nowych modeli, produkcji i dostawy. Z pracy wychodził jako jeden z ostatnich. Obiad jadał najczęściej w siedzibie firmy, w kantynie z pracownikami. Jadł razem z innymi i to co inni. Ekspedientki z jednego ze  sklepów ZARA, opowiadają, że często odwiedzał sklep, a gdy było dużo pracy pomagał im składać ubrania.W 2011 roku Amancio Ortega, w wieku 75 lat, przeszedł na emeryturę, przekazując zarządzanie grupą INDITEX Pablo Isla, swojemu dotychczasowemu zastępcy. Jednak nadal codziennie odwiedza siedzibę firmy.

Kluczem do sukcesu Amancio Ortegi jest:

  • słuchanie klientów (do tej pory założeniem ZARY jest szybkie odpowiadanie na zapotrzebowanie na rynku)
  • szybka produkcja i dostawa  potrzebnych w sklepach towarów
  • otwartość na nowe wyzwania - ciągłe dążenie do dalszego rozwoju
  • otwartość na nowe technologie - w zarządzaniu, projektowaniu, szyciu, logistyce i sprzedaży - wszystko ukierunkowane na zrealizowanie głównego celu - dostarczeniu "szybkiej mody" do każdego sklepu na świecie
  • wbrew tendencji do outsorcingu - INDITEX jest samowystarczalny - sam produkuje, w dużym stopniu sam szyje, ma własne centra logistyczne, aby osiągnąć swój cel - tak zorganizować produkcję i dostawy, aby każdy sklep w odpowiednim momencie dostał to, czego potrzebuje.

Aforyzm, który często powtarza to: "Nie nie istnieje" - wszystko jest możliwe. Jak pokazuje historia jego życia, rzeczywiście wszystko wydaje się możliwe.

Artykuł powstał na podstawie książki Xabiera T. Blanco i Jesusa Salgado "Amancio Ortega, de cero a Zara".

O autorze

Absolwentka Stosunków Międzynarodowych na Uniwersytecie Warszawskim, Krajowej Szkoły Administracji Publicznej i Podyplomowych Studiów Prawa Europejskiego na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Ma wieloletnie doświadczenie w pracy związanej z rozwojem regionalnym i funduszami Unii Europejskiej. Od 10 lat mieszka w Hiszpanii.