Największa na świecie firma produkująca i sprzedająca odzież - INDITEX, do której należy 8 znanych marek, w tym przede wszystkim ZARA, narodziła się w Hiszpanii. W Hiszpanii nadal ma swoją główną siedzibę, centrum zarządzania, centrum logistyczne i także w Hiszpanii nadal produkowana jest znaczna część sprzedawanej przez marki grupy INDITEX odzieży.
Możemy śmiało powiedzieć, że grupa INDITEX podbiła świat, jeżeli wziąć pod uwagę handel odzieżą. Obecnie funkcjonuje niemalże 7300 sklepów 8 międzynarodowych marek tej grupy w 93 krajach świata.
Marki grupy INDITEX:
Grupa INDITEX oferuje MODĘ: głownie odzież i dodatki. Poszczególne marki mają wyraźnie określony charakter i grupę docelowych klientów.
ZARA-pierwsza i kluczowa marka grupy. Pierwszy sklep ZARA otwarto w A Coruña na północy Hiszpanii w 1975 roku. Oferta odzieży, obuwa i dodatków skierowana jest do kobiet, mężczyzn i dzieci. Asortyment w około 60 % to tzw. asortyment podstawowy (ponadczasowe ubrania typu spodnie dżinsowe, topy, proste bluzki), będący w ciągłej sprzedaży. Około 40% asortymentu to kolekcje najnowszej mody, zawsze zgodne z aktualnymi trendami, które zmieniają się w sklepach ZARA co dwa tygodnie. Sieć oferuje najmodniejsze ubrania średniej jakości, w średnich/ niskich cenach. Obecnie sieć liczy ponad 2100 sklepów w największych miastach w 88 krajach.
Marka Pull&Bear powstała w 1991 roku, ukierunkowana jest na odzież sportową i rekreacyjną. Powstała jako marka skierowana do młodych mężczyzn (w wieku 14-28 lat), w późniejszych latach została poszerzona także o odzież damską. Obecnie sieć liczy ponad 900 sklepów w 68 państwach.
Massimo Dutti włączona została do grupy INDITEX w 1991 roku. Oferuje ubrania lepszej jakości niż ZARA, w trochę wyższych cenach. Warto wyróżnić dobrej jakości materiały. Pod tą marką produkowane są stroje eleganckie, ale też praktyczne i wygodne, zarówno dla kobiet (25-45 lat) jak też dla mężczyzn i dzieci. Obecnie działa 761sklepów w 73 krajach.
Marka Stradivarius skierowana do młodych kobiet, w przedziale wiekowym 15-27 lat. Proponuje modę miejską w przystępnych cenach. Sieć liczy 950 sklepów w 60 krajach.
Marka Bershka powstała w 1998 roku. Skierowana jest do młodzieży (13-23 lata), proponuje swoim klientkom najmodniejsze stroje w przystępnych cenach. Obecnie sieć liczy ponad 1000 sklepów w 69 krajach.
OYSHO to marka, pod którą produkowana jest damska i męska bielizna dzienna, nocna, wygodne ubrania domowe, stroje kąpielowe i stroje sportowe. Podobnie jak w sklepach ZARA, kolekcje OYSHO są limitowane, bardzo często się zmieniają. Celem jest zaoferowanie klientom stylowej i nowoczesnej bielizny, bardzo dobrej jakości. Marka powstała w 2001 roku. Obecnie obecna jest w 44 krajach i posiada 600 sklepów.
Uterqüe to marka, która powstała w 2008 roku, proponuje swoim klientkom wyszukane, najmodniejsze stroje oraz akcesoria doskonałej jakości. Obecnie posiada 72 sklepy w 12 krajach.
ZARA HOME powstała w 2003 roku, jako kolejny krok w drodze do dywersyfikacji oferty grupy INDITEX. Pod tą marką produkowane i sprzedawane są akcesoria domowe i artykuły dekoracyjne, głównie pościel, narzuty, bielizna stołowa, zastawy stołowe. W ciągu roku często zmieniają się kolekcje proponowane w sklepach. Obecnie artykuły marki ZARA HOME sprzedawane są w ponad 500 sklepach w 53 krajach.
Z grupą INDITEX związane są jeszcze dwie specyficzne marki, które mają swoje sieci sklepów - Lefties i Kiddy's Class. W sklepach Lefties sprzedawane są bardzo tanio końcówki kolekcji innych marek grupy Inditex, głownie ZARY. W sklepach Kiddy's Class sprzedawane są dziecięce kolekcje ZARY. Sklepy te tworzone są zazwyczaj w mniejszych miastach, w których ZARA nie ma działu dziecięcego.
Czynniki sukcesu ZARY
Historia sukcesu ZARY jest niewątpliwie wyjątkowa. Firma powstała "z niczego" - jej twórca, Amancio Ortega Gaona, zatrudniony w wieku kilkunastu lat jako chłopiec dostarczający klientom zamówiony towar, a następnie jako sprzedawca w sklepie z odzieżą, postanowił rozpocząć swoją produkcję (na początku były to beciki dla dzieci, potem damskie podomki). Beciki i podomki sprzedawał innym sklepom. Ale wiedział z doświadczenia swojej pracy, że prawdziwy zysk przynosi sprzedawanie ubrań, a nie tylko ich produkcja - tak narodził się pomysł sprzedawania we własnych sklepach zaprojektowanych i wyprodukowanych przez siebie ubrań. Obecnie firmy INDITEX ubierają na całym świecie wszystkie pokolenia, ze wszystkich klas społecznych.
Czym biznes Amancio Ortegi wyróżniał się wśród innych?
1. Twórca Zary chciał zaoferować wszystkim kobietom, bez względu na zasoby finansowe, możliwość ubierania się w najmodniejsze stroje. Zawsze na pierwszym miejscu stawiał styl i nowoczesne, modne wzornictwo. Z tego wypływa filozofia projektowania ubrań takich, które kobiety w danym momencie chcą nosić. Projektanci Zary są bardzo wyczuleni na głos kobiet, swoich klientek - podpatrują ulice, rynek i oferują takie kroje, które w danym momencie są na topie.
Takie podejście na pierwszy rzut oka nie wydaje się rewolucyjne, tylko rozsądne. Jeżeli firma chce sprzedać swoje produkty, musi oferować to, co klientki chcą kupić. Jednak w rzeczywistości, szczególnie w pierwszych latach funkcjonowania Zary, gdy konkurencja jeszcze nie starała się wprowadzić u siebie tego modelu, było to podejście dokładnie odwrotne do strategii innych firm modowych. Tradycyjne firmy przygotowywały z dużym wyprzedzeniem rocznie dwie kolekcje, na lato i na zimę. I poprzez reklamy, prasę starały się przekonać klientki że to co proponują, jest modne i powinny to kupić. Amancio Ortega postępował od początku inaczej - "pytał" swoje klientki co chcą na siebie założyć i proponował to w swoich sklepach. Kolekcje zmieniają się bardzo często - co 2 tygodnie do każdego sklepu Zara na całym świecie dostarczane są nowe modele. Działa to także mobilizująco na klientki - jeżeli coś w sklepie mi się podoba, muszę to kupić teraz, bo za kilka dni ten model nie będzie już w sprzedaży.
2. Strategia ciągłej produkcji i dostarczania do sklepów nowych modeli wymaga bardzo dobrej logistyki i dostosowania całego procesu projektowania, produkcji i transportu do tego modelu prowadzenia biznesu. INDITEX stosuje najnowsze technologie w całym procesie produkcji, logistyki i sprzedaży - dzięki temu mija jedynie średnio 12 dni od pomysłu projektanta do dostarczenia nowego modelu do najodleglejszego na świecie sklepu sieci (dotyczy to nowych modeli). Jednocześnie własne centra logistyczne bardzo szybko reagują na zamówienia kolekcji bazowych - od złożenia zamówienia na określony towar do jego dostawy do sklepu mija średnio od 24 do 36 godzin w przypadku sklepów w Europie i tylko od 24 do 48 godzin w przypadku sklepów w Ameryce, Azji, w krajach Środkowego Wschodu. Jest to możliwe dzięki stworzeniu systemu takiej organizacji dostaw, aby w odpowiednim momencie każdy sklep dostał to, czego potrzebuje.
3. Zara nie inwestuje w reklamy tradycyjne. Dla twórcy Zary najlepszą reklamą zawsze był sam sklep. Jest wizytówką marki. Dlatego dużą wagę przykłada się do umiejscowienia sklepu, jego wielkości, wystroju i przede wszystkim wystawy. Sklepy Zary umiejscowione są zawsze w najlepszych punktach miasta, zazwyczaj, jeżeli możliwości lokalu na to pozwalają, są przestronne. Zarząd bardzo dba o wystrój sklepów - średnio co 2 lata wymieniane są meble, odświeżana jest aranżacja wnętrza, tak, aby również ona odpowiadała najnowszym trendom, a także aby zakupy były coraz bardziej wygodne. Dużą wagę przywiązuje się także do wystawy, której aranżacja zawsze powierzana jest specjalistom.
4. INDITEX to ciągły rozwój - niemal każdego dnia powstają nowe sklepy w sieciach grupy. Jeżeli nasycenie rynku daną marką jest już duże, INDITEX wchodzi na rynek z nową marką. Firma ta dąży do stałego wzrostu, chociaż często wydaje się, że osiągnęła już wszystko co w tym sektorze jest do osiągnięcia. Idzie za tym rosnąca pozycja na rynku - zysk INDITEX wyniósł w I półroczu 2016 roku 1,26 mld euro, o 8 procent więcej niż w pierwszym półroczu 2015 roku. (Forbes).
Artykuł powstał na podstawie informacji zawartych na stronie internetowej www.inditex.com oraz w książce Xabiera R. Blanco i Jesusa Saldago "Amancio Ortega, de cero a Zara", 2009.