Hiszpania jako punkt wyjścia do dalszej ekspansji firmy

Hiszpania dobrym punktem wyjścia do dalszej ekspansji handlowej
fot:
Jack Moreh, Freerange

Hiszpania jest bardzo otwarta na wymianę międzynarodową. Ze względu na swoją historię,  położenie geograficzne, a także utrwalone przez wieki schematy powiązań międzynarodowych, jest krajem aktywnym pod względem eksportu, ale także otwartym na import.

Kierunki eksportu z Hiszpanii

Przedsiębiorstwa hiszpańskie koncentrują swoją aktywność na rynku Unii Europejskiej, ale  wartość eksportu do krajów spoza Unii Europejskiej stale rośnie. Firmy hiszpańskie lub zagraniczne umiejscowione w Hiszpanii wzmacniają swoją sprzedaż do krajów Ameryki Łacińskiej, Stanów Zjednoczonych, Azji, Rosji, Afryki i Bliskiego Wschodu. 

Kierunki eksportu z Hiszpanii
Żródło: ICEX

 

Eksport dóbr i usług zajmuje ważne miejsce w gospodarce Hiszpanii. W 2015 roku stanowił 33,2 % PKB, więcej niż w Wielkiej Brytanii (27,6 %), Francji  (30 %) czy Włoch (30,1 %).

Hiszpania - punkt startowy do ekspansji na światowe rynki

Hiszpania wielu firmom europejskim służy jako dobre miejsce umożliwiające dalszą ekspansję handlową, szczególnie w odniesieniu do ogromnych rynków krajów Ameryki Łacińskiej. Wynika to z tego, że rynki tych krajów, dzięki historycznym powiązaniom z Hiszpanią, są w większości bardzo otwarte na współpracę z firmami wywodzącymi się z Hiszpanii. Istnieją silne powiązania gospodarcze i biznesowe (dobre połączenia transportowe, ustabilizowana współpraca bankowa, itp.).

Hiszpania podpisała 17 umów dotyczących unikania podwójnego opodatkowania z krajami centralnej i południowej Ameryki, a także 20 umów, których celem jest ochrona i promocja inwestycji, między Hiszpanią a krajami tego regionu.

Biorąc to pod uwagę, wiele przedsiębiorstw multinarodowych wybiera Hiszpanię jako swoją główną siedzibę dla rynków  Ameryki Łacińskiej.

Podobna sytuacja dotyczy krajów północnej Afryki, Bliskiego i Środkowego Wschodu. Ze względu na śródziemnomorskie usytuowanie, tradycyjne więzi gospodarcze z tym obszarem są również bardzo silne. Obecnie wspierane są przez umowy dotyczące współpracy handlowej, unikaniu podwójnego opodatkowania, promocji inwestycji, dobre połączenia transportowe.

O autorze

Absolwentka Stosunków Międzynarodowych na Uniwersytecie Warszawskim, Krajowej Szkoły Administracji Publicznej i Podyplomowych Studiów Prawa Europejskiego na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Ma wieloletnie doświadczenie w pracy związanej z rozwojem regionalnym i funduszami Unii Europejskiej. Od 10 lat mieszka w Hiszpanii.