E-commerce w Hiszpanii

E-commerce w Hiszpanii
fot:
geralt,Pixabay

Wielkość rynku e-commerce w Hiszpanii

W Hiszpanii w sklepach internetowych zakupy robi niemal 16 milionów klientów. 51% z nich przyznaje, że równie często korzysta ze sklepów tradycyjnych. 36 % klientów e-commerce częściej robi zakupy w sklepach fizycznych, natomiast 13 % korzysta częściej ze sklepów online. 

Wartość zakupów online w Hiszpanii w 2015 roku osiągnęła 18 mld euro, co stanowiło 3,6% handlu detalicznego w tym kraju.

Liczba klientów e-commerce w Hiszpanii

 

Dla porównania w Polsce w 2015 roku zakupu przez internet dokonało 53 % internautów. Sprzedaż online wyniosła  7,6 mld euro5,3% sprzedaży detalicznej.

Rynek zakupów online zarówno w Hiszpanii jaki i w Polsce stale intensywnie się rozwija. Według analityków nie osiągnął on jeszcze swojego pełnego potencjału. Szacowany średni udział handlu internetowego w całym handlu detalicznym dla krajów europejskich wynosi 8 %, a w najlepiej rozwiniętych pod tym względem gospodarkach znacznie więcej - na przykład w Danii osiągnął 24 %.

Kim jest klient sklepów online w Hiszpanii?

50% klientów sklepów online w Hiszpanii stanowią kobiety i 50 % mężczyźni. Najwięcej klientów sklepów internetowych (42% ogółu) ma między 31 lat a 44 lata (średnia wieku: 38 lat). 65 % to absolwenci studiów wyższych, 73 % to osoby obecnie pracujące. Klienci e-commerce w 98 % są aktywni w przynajmniej jednej sieci społecznościowej. 

Jak i kiedy klienci sklepów internetowych w Hiszpanii robią zakupy?

32 % klientów e-commerce robi zakupy przez internet średnio jeden raz w miesiącu. Kolejnych 37% badanych  zakupy internetowe robi od 2 do 4 razy w miesiącu. 6 % badanych korzysta ze sklepów online ponad 4 razy w miesiącu. Stanowi to dużą grupę, niemal 1 mln klientów.

Częstotliwość zakupów online w Hiszpanii

Średnie wydatki na pojedyncze zakupy dla wszystkich klientów e-commerce wynoszą 75 euro. 16 % kupujących online na pojedyncze zakupy przeznacza ponad 100 euro.

Wydatki na zakupy online w Hiszpanii

Czym Hiszpanów przyciąga e-commerce?

Wśród motywów, dla których konsumenci hiszpańscy decydują się na zakupy online najczęściej powtarzającym się (87% badanych) jest możliwość skorzystania z ofert, które dostępne są jedynie online. 85% wskazuje na wygodę, a niemal tyle samo, 81 % na łatwość dokonywania zakupów przez internet. 78 % wybiera zakupy online ponieważ są one tańsze. 77 % w ten sposób oszczędza swój czas. Tyle samo procent badanych wskazało, że o zakupach online decyduje fakt, iż w sklepy internetowe oferują większy wybór towarów niż sklepy tradycyjne. 63 % korzysta z e-commerce, ponieważ sklep fizyczny znajduje się daleko lub jest zamknięty. 61 % badanych wskazało także na motyw zakupów impulsywnych - dokonują zakupu, ponieważ w internecie natknęli się na interesujące ich oferty. 52 % badanych korzysta z handlu internetowego kupując w internetowych sklepach zagranicznych towary, których nie można dostać w sklepach hiszpańskich.  

Podsumowując, o zakupach online decydują najczęściej wzlędy ekonomiczne (najniższa cena, specjalne oferty cenowe w internecie) i czynniki związane z wygodą zakupów internetowych.

Osoby, które nie korzystają ze sklepów internetowych przedstawiają następujące powody takiej decyzji: brak możliwości przymierzenia artykułów (39 %), brak możliwości zobaczenia i dotknięcia produktów (28 %). Kolejnym powodem jest przywiązanie do sklepów tradycyjnych - 25 % osób wskazało, że chce być obsłużonym osobiście przez sprzedawcę. 24 % nie korzysta ze sklepów internetowych z powodu braku zaufania do bezpieczeństwa płatności online. Jedynie 15 % nie dokonuje zakupów przez internet ze względu na wcześniejsze złe doświadczenia. 

Co kupują Hiszpanie przez internet?

Typy produktów kupowanych online w Hiszpanii

 

Najczęciej kupowane w sklepach internetowych są produkty fizyczne (np. ubrania, książki, meble, itd.). 83 % klientów online zamawia przez internet usługi (bilety lotnicze, hotele, restauracje, usługi telefoniczne, itp.). Jedynie 36 % za pośrednictwem e-commerce nabywa produkty cyfrowe (oprogramowanie, gry online, filmy, muzykę, prasę). Jest to rynek, który ma szczególnie duży potencjał rozwoju, tym bardziej, że jest jego klienci to w większości osoby najmłodsze.

Najczęściej kupowane przez internet są usługi związane z turystyką (podróże i zakwaterowanie) - 72 % badanych przyznało, że dokonało takich zakupów online w ciągu ostatniego roku. 69 % klientów e-commerce wykorzystuje internet do zakupu produktów i usług związanych z rozrywką i spędzaniem czasu wolnego. Około 50 % badanych w ciągu ostatniego roku zakupiło przez internet ubrania, żywność i artykuły wyposażenia wnętrz, w tym sprzęt AGD.

Produkty i usługi kupowane online w Hiszpanii

Dostrzec można wyraźne różnice między towarami i usługami wybieranymi najczęściej przez polskich i hiszpańskich klientów sklepów internetowych. Aż 73 % polskich klientów kupuje przez internet odzież, akcesoria i dodatki - w Hiszpanii takie zakupy deklaruje jedynie 53 % internautów. Jednocześnie zakupy związane z podróżami i rezerwacjami, stanowiące pierwszą pozycję na liście hiszpańskiej wskazywane przez 72 % klientów sklepów internetowych, w Polsce zostały wskazane jedynie przez 38 % badanych (dane dotyczące polskich konsumentów e-commerce na podstawie badania: E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polskahttps://www.gemius.pl/files/reports/E-commerce-w-Polsce-2015.pdf ).

Informacje o Badniu eCommmerce w Hiszpanii 2016

Dane dotyczące handlu online w Hiszpanii zostały przedstawione na podstawie raportu z badania przeprowadzonego w maju 2016 roku przez IAB Spain (Stowarzyszenie Sektora Marketingu Internetowego). Celem badania było zbadanie trendów w rozwoju e-commerce w Hiszpanii, przeanalizowanie procesu sprzedaży i poznanie cech i zachowań klientów. 

Dane przedstawione w artykule pochodzą z Estudio Anual de eCommerce 2016, www.iabspain.es, a także z raportu European B2C E-commerce Report 2016,https://www.ecommerce-europe.eu  

O autorze

Absolwentka Stosunków Międzynarodowych na Uniwersytecie Warszawskim, Krajowej Szkoły Administracji Publicznej i Podyplomowych Studiów Prawa Europejskiego na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Ma wieloletnie doświadczenie w pracy związanej z rozwojem regionalnym i funduszami Unii Europejskiej. Od 10 lat mieszka w Hiszpanii.