Użytkownicy mediów społecznościowych w Hiszpanii
Charakterystyka użytkowników mediów społecznościowych w Hiszpanii
W Hiszpanii 86% internautów korzysta z mediów społecznościowych – jest to ponad 19 milionów użytkowników (70 % wszystkich mieszkańców Hiszpanii między 16 a 65 rokiem życia). Liczba ta z roku na rok wzrasta – od 51% ludności Hiszpanii (w wieku od 18 do 55 lat) w 2009 roku do 86 % ludności w wieku od 16 do 65 lat w 2017 roku.
Wśród osób używających media społecznościowe 51 % stanowią kobiety i 49 % mężczyźni. Najwięcej użytykowników ma pomiędzy 31 a 45 lat. 46% użytkowników ma ukończone studia uniwersyteckie, 35 % szkołę średnią. 66 % aktualnie pracuje.
Przekrój wiekowy użytkowników mediów społecznościowych przedstawia się następująco:
Najbardziej popularne media społecznościowe
Uczestnikom badania przeprowadzonego w Hiszpanii zadano pytnie, z których mediów społecznościowych korzystają najchętniej. Najczęściej wybieraną odpowiedzią był Facebook (91% badanych potwierdziło korzystanie z Facebooka, większość z tych osób to kobiety), a tuż za nim WhatsApp (89%, szczególnie popularny wśród młodych ludzi, między 16 a 30 rokiem życia).
Najwięcej nowych użytkowników zdobył Instagram i Spotify, które w 2016 roku były używane przez odpowiednio 34 % i 24% ankietowanych osób.
Zbadano także, ile czasu użytkownicy poświęcają na media społecznościowe. Średnia dla wszystkich użytkowników w 2017 roku to 2 godziny i 40 min. tygodniowo. Najwięcej czasu Hiszpanie spędzają przy WhatsAppie (5 godzin i 13 minut w tygodniu), następnie plasuje się Spotify (3 godziny i 49 minut) i Facebook (3 godziny i 20 minut).
Aktywność w mediach społecznościowych
Uczestnicy badania zostali zapytani, co robią w mediach społecznościowych. Najczęściej wybierane odpowiedzi to czynności związane z tworzeniem i utrzymaniem więzi społecznych: prowadzenie rozmów i wysyłanie wiadomości zadeklarowało 67 % osób użytkowników. 59 % wskazało na odglądanie filmów i słuchanie muzyki. 47% procent w mediach społecznościowych sprawdza co słychać u znajomych, analizując profile znanych sobie osób. 39 % poszukuje w sieciach społecznościowych informacji, 37 % publikuje swoje treści. 31 % deklaruje używanie sieci społecznościowych w celach zawodowych lub edukacyjnych. Niemal jedna trzecia uczestników (29%) komentuje w sieciach aktualne wydarzenia. 24 % uczestniczy w konkursach, śledzi informacje o swoich ulubionych markach i produktach. 21 % gra w gry online. 20 % użytkowników szuka w ten sposób zatrudnienia. Media społecznościowe to ważny kanał sprzedaży i promocji: aż 23 % użytkowników śledzi jako fan swoje ulubione marki,19 % kupuje produkty i usługi, 16 % rozmawia o kupionych produktach.
Informacje o Badaniu Sieci Społecznościowych w Hiszpanii 2017
Zaprezentowane dane pochodzą z badania, które dorocznie od 2009 roku przeprowadza IAB Spain (Stowarzyszenie Sektora Marketingu Internetowego). Celem jest poznanie stopnia zainteresowania mieszkańców Hiszpanii mediami społecznościowymi, poznanie profilu użytkownika mediów społecznościowych. Najnowsza edycja badania, z której pochodzą przedstawione dane została przeprowadzona w marcu 2017 roku na próbie dorosłych mieszkańców Hiszpanii (między 16 a 65 rokiem życia).
Wszystkie dane pochodzą z Estudio Anual de Redes Sociales 2017, www.iabspain.es