7 mocnych stron Hiszpanii według zagranicznych przedsiębiorców

Klimat dla biznesu w Hiszpanii
fot:
drvr, Pixabay

Klimat dla biznesu w Hiszpanii z punktu widzenia inwestora zagranicznego

Ogólna ocena Hiszpanii według zagranicznych inwestorów

Ogólna ocena Hiszpanii wyniosła 2,9 w 5 stopniowej skali. Najnowszy raport, według stanu na koniec 2016 roku, wykazuje poprawę oceny klimatu dla biznesu w Hiszpanii wobec poprzednich lat. Przedsiębiorstwa dobrze oceniają czynniki mające znaczenie dla prowadzenia firm oraz  przewidują wzrost swoich inwestycji, zysków i zatrudnienia w kolejnym roku.

Najwyżej oceniane elementy mające wpływ na klimat dla biznesu w Hiszpanii dotyczą poziomu rozwoju infrastruktury, wielkości ryku i poziomu jakości życia, a także jakości kapitału ludzkiego.

Najsłabiej oceniane czynniki to według przedsiębiorców: finansowanie, koszty i innowacje.

7 mocnych stron przyciągających inwestorów

Mocne strony Hiszpanii służące rozwojowi firm to według ankietowanych przedsiębiorców:

  1. Lotniska 
  2. Bezpieczeństwo (element wpływający na jakość życia)
  3. Infrastruktura drogowa
  4. Szybka kolej
  5. Jakość systemu ochrony zdrowia
  6. Dostępność infrastruktury i usług telekomunikacyjnych
  7. Dostępność siły roboczej

Główne słabości:

  1. Wysokie koszty energii elektrycznej
  2. Niewystarczające inwestycje publiczne w badania i rozwój
  3. Słaba dostępność subwencji publicznych
  4. Obciążenie przedsiębiorstw biurokracją
  5. Inne koszty energii (benzyna, gaz, ropa)

 

Ważna wielkość hiszpańskiego rynku, położenie geograficzne i dostęp do rynków innych krajów

Jednym z najważniejszych czynników zachęcających inwestorów zagranicznych do inwestowania w Hiszpanii jest wysoko oceniana przez nich wielkość hiszpańskiego rynku. Wysoko oceniana przez przedsiębiorców jest zarówno sama wielkość hiszpańskiego rynku krajowego, jak też dostęp do rynków zewnętrznych.

Przedsiębiorcom zadano także pytanie, co wpłynęło na to, że wybrali właśnie Hiszpanię na miejsce inwestycji. Najczęściej udzielane odpowiedzi to: umiejscowienie geograficzne, wielkość rynku i dostęp do rynków innych krajów.

Te atuty Hiszpanii przedstawialiśmy we wcześniejszych artykułach: http://www.bizneswhiszpanii.pl/o-hiszpanii-news/czy-warto-wejsc-na-hiszpanski-rynek-aktualna-sytuacja-gospodarcza-i-spoleczna oraz  http://www.bizneswhiszpanii.pl/o-hiszpanii-news/hiszpania-jako-punkt-wyjscia-do-dalszej-ekspansji-firmy

Podsumowanie – pozytywna ocena Hiszpanii

Bardzo obiecujące są wyniki ankiety dotyczące planowanego rozwoju przedsiębiorstw inwestujących w Hiszpanii. Przewidują one wzrost zarówno inwestycji jak też zysków, tworzenie nowych miejsc pracy i  wzrost eksportu w stosunku do lat poprzednich.

95% biorących udział w badaniu przedsiębiorstw przewiduje wzrost lub przynajmniej utrzymanie poziomu inwestycji w ciągu 2016 roku.

W odniesieniu do zatrudnienia, 91% firm przewiduje jego wzrost w 2016 roku i 95 % w 2017 roku.

Pozytywne wyniki są odpowiedzią na odnotowywany od 2014 roku  wzrost hiszpańskiej gospodarki, przezwyciężanie skutków kryzysu gospodarczego, wzrost popytu krajowego, rosnące inwestycje hiszpańskich przedsiębiorstw. W Hiszpanii poprawia się klimat do prowadzenia biznesu. Inwestorzy, także zagraniczni, są optymistyczni co do perspektyw rozwoju firm działających na hiszpańskim rynku.

Informacje o badaniu

ICEX - Agencja promująca ekspansję zagraniczną hiszpańskich przedsiębiorstw oraz zagraniczne inwestycje w Hiszpanii wspólnie z IESE - Instytutem Wyższych Studiów o Przedsiębiorczości oraz Zrzeszeniem przedsiębiorstw międzynarodowych działających w Hiszpanii  (Multinacionales por marca España) corocznie opracowują  dokument Baroment klimatu dla biznesu w Hiszpanii z perspektywy zagranicznego inwestora.  Dokument powstaje na podstawie kwestionariusza wypełnionego na potrzeby najnowszej edycji badania przez 700 zagranicznych firm. 

Artykuł powstał na podstawie dokumentu: Barómetro del clima de negocios en España desde la perspectiva del inversor extranjero. Resultados 2016. 
 

O autorze

Absolwentka Stosunków Międzynarodowych na Uniwersytecie Warszawskim, Krajowej Szkoły Administracji Publicznej i Podyplomowych Studiów Prawa Europejskiego na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Ma wieloletnie doświadczenie w pracy związanej z rozwojem regionalnym i funduszami Unii Europejskiej. Od 10 lat mieszka w Hiszpanii.