Hiszpania – dobry kierunek współpracy w biznesie czyli dlaczego warto wejść na hiszpański rynek
Hiszpania jest kierunkiem, o którym warto pomyśleć rozwijając przedsiębiorstwo, szukając nowych możiwości współpracy w biznesie. Na atrakcyjność Hiszpanii składa się wiele czynników. Przede wszystkim ważne jest, że jest to duży, stabilny kraj, o przewidywalnej sytuacji politycznej i gospodarczej. Dzięki obecności w Unii Europejskiej Polski i Hiszpanii, polskie firmy mogą liczyć na wiele ułatwień w prowadzeniu wymiany handlowej gwarantowanych przez wspólnotowy rynek. Do najważniejszych należą handel wolny od ceł, wolny przepływ dóbr, usług, kapitału i ludzi i stabilna europejska waluta. Jednocześnie jest to kraj europejski, bliski nam kulturowo, dzięki czemu bariery związane z brakiem porozumienia kulturowego nie mają dużego znaczenia.
Przejdźmy do szczegółów.
Wielkość kraju
Powierzchnia Hiszpanii wynosi 506 tys.km ². Kraj położony jest na Półwyskie Iberyskim, chociaż granice Hiszpanii obejmują także Wyspy Kanaryjskie, Baleary na Morzu Śródziemnym i tzw. terytoria suwerenne, którymi są Ceuta i Melilla położone w Afryce Pólnocnej.
Ludność
Hiszpania jest dużym rynkiem, z ponad 46 mln mieszkańców.
Warto mieć na względzie również ponad 60 milionów turystów, którzy odwiedziają Hiszpanię każdego roku. W 2015 roku ich liczba osiągnęła 68 milionów. Hiszpania jest najczęściej odwiedzanym przez turystów krajem w Unii Europejskiej. W 2014 roku wykupiono w obiektach noclegowych 260 mln noclegów (co stanowi 21,5 % łącznej liczby noclegów w UE). Równocześnie Hiszpania odnotowuje najwyższe wpływy z turystyki w Unii Europejskiej (49 mld EUR w 2014 roku). Osoby odwiedzające Hiszpanię powiększają znacząco liczbę potencjalnych klientów, nabywców towarów czy usług wszystkich firm aktywnych na hiszpańskim rynku. Jednocześnie, zwiększa się zapotrzebowanie na wszelkie dobra i usługi wykorzystywane w sektorze turystycznym, hotelarskim, itd.
Kondycja gospodarki - PKB Hiszpanii
Hiszpania jest 14. największą gospodarką świata, a 5. w Unii Europejskiej pood względem PKB.
PKB w Hiszpanii wynosi 1,1 biliona euro. W Unii Europejskiej przed Hiszpanią plasują się gospodarki Niemiec (3 biliony euro), Wielkiej Brytanii (2,6 biliony euro), Francji (2,2 biliony euro) i Włoch (1,6 biliony euro).
Ważnym wskaźnikiem jakości rynku jest wskaźnik poziomu życia, określany za pomocą PKB na mieszkańca wyrażonego w standardzie siły nabywczej (uwzględnia to ceny towarów i usług w stosunku do średnich dochodów w danym kraju). Wskaźnik ten w Hiszpanii wynosi 91. Jest to 13 wartość wśród 28 krajów UE.
Hiszpania, podobnie jak inne kraje ucierpiała na skutek kryzysu finansowego w 2009 roku, jednak wskaźniki ekonomiczne są obiecujące. Podobnie jak w Stanach Zjednoczonych, gospodarka we wszystkich krajach Unii Europejskiej podnosi się z kryzysu. W 2015 roku PKB Hiszpanii wzrósł o 3,2 %.
Podsumowanie - sytuacja w Hiszpanii
Powyższe czynniki wskazują, że warto wybrać Hiszpanię jako miejsce sprzedaży swoich produktów i usług. Hiszpania ze swoją liczbą ludnością, powiększoną znacznie przez wielu odwiedziających kraj turystów, poziomem życia i możliwościami rozwoju jest chłonnym rynkiem, który może być szansą na poszerzenie rynków zbytu dla polskich przedsiębiorców.
Dane statystyczne: Eurostat