Hiszpania jest bardzo otwarta na wymianę międzynarodową. Ze względu na swoją historię, położenie geograficzne, a także utrwalone przez wieki schematy powiązań międzynarodowych, jest krajem aktywnym pod względem eksportu, ale także otwartym na import.
Kierunki eksportu z Hiszpanii
Przedsiębiorstwa hiszpańskie koncentrują swoją aktywność na rynku Unii Europejskiej, ale wartość eksportu do krajów spoza Unii Europejskiej stale rośnie. Firmy hiszpańskie lub zagraniczne umiejscowione w Hiszpanii wzmacniają swoją sprzedaż do krajów Ameryki Łacińskiej, Stanów Zjednoczonych, Azji, Rosji, Afryki i Bliskiego Wschodu.
Żródło: ICEX
Eksport dóbr i usług zajmuje ważne miejsce w gospodarce Hiszpanii. W 2015 roku stanowił 33,2 % PKB, więcej niż w Wielkiej Brytanii (27,6 %), Francji (30 %) czy Włoch (30,1 %).
Hiszpania - punkt startowy do ekspansji na światowe rynki
Hiszpania wielu firmom europejskim służy jako dobre miejsce umożliwiające dalszą ekspansję handlową, szczególnie w odniesieniu do ogromnych rynków krajów Ameryki Łacińskiej. Wynika to z tego, że rynki tych krajów, dzięki historycznym powiązaniom z Hiszpanią, są w większości bardzo otwarte na współpracę z firmami wywodzącymi się z Hiszpanii. Istnieją silne powiązania gospodarcze i biznesowe (dobre połączenia transportowe, ustabilizowana współpraca bankowa, itp.).
Hiszpania podpisała 17 umów dotyczących unikania podwójnego opodatkowania z krajami centralnej i południowej Ameryki, a także 20 umów, których celem jest ochrona i promocja inwestycji, między Hiszpanią a krajami tego regionu.
Biorąc to pod uwagę, wiele przedsiębiorstw multinarodowych wybiera Hiszpanię jako swoją główną siedzibę dla rynków Ameryki Łacińskiej.
Podobna sytuacja dotyczy krajów północnej Afryki, Bliskiego i Środkowego Wschodu. Ze względu na śródziemnomorskie usytuowanie, tradycyjne więzi gospodarcze z tym obszarem są również bardzo silne. Obecnie wspierane są przez umowy dotyczące współpracy handlowej, unikaniu podwójnego opodatkowania, promocji inwestycji, dobre połączenia transportowe.